I In het dagelijks leven ben ik inmiddels 14 jaar ambulancehulpverlener en daarnaast werk ik al 30 jaar bij de brandweer waar ik tegenwoordig Brandmeester-bevelvoerder ben. Er was veel onduidelijk hoe om te gaan met niet geactiveerde airbags en overige veiligheidsvoorzieningen.

Ik merkte dat andere hulpverleners ook met deze vragen zaten. Na wat zoekwerk in lesstof en overige media merkte ik dat er weinig concrete informatie was. En was dat het moment om op de zolderkamer het eerste lesplan te ontwikkelen. Onder het motto Zien is geloven en ‘Als je niet kunt lachen kun je niets leren.’

Ik stelde me dus de vraag: KAN IK NOG VEILIG WERKEN, en dus ongeschonden thuis komen na een hulpverlening? 

Mart HoogmoetOprichterAirbagtraining

Al meer dan 10 jaar houd ik me bezig met deze materie, en inmiddels is airbagtraining dan ook een bekend fenomeen in hulpverleningsland. In zowel binnen- als buitenland! In deze 10 jaar hebben wij diverse voorbeelden verzameld uit de praktijk van (bijna) ongevallen met betrekking op (niet geactiveerde) veiligheidssystemen.

 

Naast brandweer, politie en ambulancedienst ook aan ANWB, Rijkswaterstaat, bergingsdiensten, EHBO, BHV organisaties enzovoorts. Ook hebben hulpverleners uit Engeland, Portugal, Schotland en Ierland middels een vertaalde versie de training gevolgd. Er hebben in totaal ongeveer 60.000 personen aan deze lezingen deel genomen.

De laatste jaren houden wij ons steeds meer bezig met het ontwikkelen van lesplannen op maat. Waarom? Om ook bij passanten aandacht te vragen voor de mogelijke gevaren van het onverwachts activeren van airbags bij een hulpverlening. Iedereen kan immers in een split second hulpverlener zijn!

Benieuwd naar wat hulpverleners van Airbagtraining vinden?